Installation
![]() |
Tre exempel på vad en installation kan vara |
En installation byggs upp i ett rum och består ofta av olika slags material och tekniker som blandas och kombineras, t.ex foto, text, skulptur, måleri, trä, lera, tyg osv.
I denna uppgiften ska du skapa en installation där rummet består av en kartong i valfri storlek. Du bestämmer själv vilket material och vilken teknik du ska använda när du bygger upp din installation. Arbeta enskilt eller i par.
Uppgift
Åk 7
Gestalta en religions syn på döden.
Hur kan t.ex en buddist se på livet efter döden, eller hur kan en hinduisk begravning se ut?
Åk 89
Gestalta ett perspektiv på en moralisk fråga (abort, dödshjälp, dödsstraff).
Hur kan t.ex en kristen katolik se på abort? Eller hur kan en konsekvensetiker se på dödsstraff?
Deadline
Onsdag 13/2
Symboler
Konstnärer har i alla tider försökt gestalta döden, och det finns en mängd symboler som står för just liv och död, t.ex svart - vit, himmel - underjord, duva - korp. Du får också gärna använda symboler i din installation, vilket kan hjälpa den som tittar att bättre förstå det du vill berätta. Varje religion har sina egna symboler, som t.ex islam - halvmåne.
Utmaning
Försök skapa en estetiskt tilltalande installation som lockar, intresserar och berör den som tittar, samtidigt som du berättar ditt perspektiv på döden / moraliska fråga.
Komposition
Tänk på det vi tidigare har pratat om kring komposition. Ögat dras snarare till enkla och reducerade bilder med ett eller några dominerande element. Likaså bilder med starka kontraster.
Lycka till / Tobbe
Bedömning
Vad som bedöms är:
- din förmåga att berätta ett budskap i installation
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett bildspråk och genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
- din förmåga att använda och kombinera färger, former och kompositioner för att berätta ditt budskap
Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett fungerande sätt.
- din förmåga att komma på nya ideer
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andrauppslag och inspirationsmaterial.
- din förmåga att testa/pröva dig fram
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar