Arbetsområde:
Historien efter andra världskriget fram till 1990-talet med fokus på Kalla kriget
Hur visar du dina kunskaper / förmågor:
- Prov (hemtenta)
- Visuell gestaltning (t.ex bild, installation, skulptur). Välj en händelse under kalla kriget att gestalta (t.ex Berlinmuren, Vietnamkriget, Kubakrisen, Hippierörelsen osv..) I din gestaltning ska du visa orsaker och konsekvenser kopplat till din händelse
3. Vara med vid diskussioner och övningar.
Hur gör vi:
Vi skapar en historisk tidslinje. Genomgångar, film och texter. Dessa lektioner ska vara till hjälp för dig när du sedan ska göra den visuella gestaltningen och hemtentan/provet.
Tid:
Ca 4 veckor ( 7 lektioner + 1-2 profilpass)
Kunskapskrav:
Under arbetet förväntas du visa förmågan att:
- ha grundläggande / goda / mycket goda kunskaper om historien efter andra världskriget och kalla kriget.
- föra enkla och till viss del / utvecklade och relativt väl / välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av de förändrade maktförhållanden som Kalla kriget innebar. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.
- undersöka den politiska utvecklingen under efterkrigstiden och då kunna beskriva hur olika tidsperioder hänger ihop på ett enkelt / förhållandevis komplext / komplext sätt.
- kunna använda historiska begrepp på ett i huvudsak / relativt väl / väl fungerande sätt. (t.ex begrepp som kalla kriget, terrorbalans, orsakssamband )
- kunna använda historiskt källmaterial (filmer) för att dra enkla och till viss del / utvecklade och relativt väl / välutvecklade och väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor (i nazityskland och under efterkrigstiden).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar